Vliegwieltraining - Vanuit de wetenschap

In welke mate veroorzaakt vliegwieltraining schade aan de spier? We gaan op deze vraag in met de volgende onderzoeken:

  • Kellett, M., Halstead, S., Susta, D. "Isoinertailexercise does not cause clinically significant muscle damage: a pilot study". NSCA IV International Conference (2014).
  • Chapman, D., Newton, M., Sacco, P. & Nosaka, K. "Greater muscle damage induced by fast versus slow velocity eccentric exercise". International Journal of Sports Medicine (2006). 

Hieronder in beknopte weergave:
(Bekijk meer onderzoeken of een uitgebreide weergave op www.vliegwiel-training.nl)

Isoinertailexercise does not cause clinically significant muscle damage: a pilot study

  • In dit onderzoek wordt de spierbeschadiging en pijn gemeten als gevolg van een maximale isoinertial concentrische-excentrische training.
  • Het heeft betrekking op 6 gezonde (amateur) voetballers/voetbalsters (3 mannen, 3 vrouwen). Deze doen 2/3 keer per week staande semi-squats (4 sets van maximaal 7 herhalingen) met de Desmotec Vliegwieltraining gedurende 5 weken.
  • Resultaat, de isoinertialtraining veroorzaakt geen significant hogere spierschade en de gebruiker ervaart geen extra pijn (DOMS) na de training.
  • Uit dit onderzoek blijkt dat er veilig met de vliegwieltraining getraind kan worden. De vliegwieltrainingsmethode veroorzaakt dus geen onnodige schade.
Greater muscle damage induced by fast versus slow velocity eccentric exercise
  • In dit onderzoek wordt gekeken of het snel uitvoeren van een excentrische oefening effect heeft op de omvang van de spierbeschadiging met betrekking tot de elleboog.
  • 12 ongetrainde volwassenen (6 mannen, 6 vrouwen) voeren een langzame oefening (SV, bestaat uit 30 herhalingen x 4 sec) en een snelle oefening uit (FV, bestaat uit 210 herhalingen x 0.57 sec) met een isokinetische dynamometer. Elke oefening duurt 2 minuten. Tussen elke herhaling zit een rustperiode (passieve periode) die 3 x zo lang is als de uitvoerende periode (actieve periode)
  • De FV zorgt voor significante veranderingen t.o.v. SV in de pijn in de spier en de plasma CK in de spier (4.5 keer groter) na de training gemeten. Ook duurt het herstel van de spieren langer met FV.
  • Uit dit onderzoek blijkt dat snelle herhalingen meer schade veroorzaken aan de spieren dan langzame herhalingen bij dezelfde tijd onder spanning.